Europa 2014

20140614

Gick starten på vår europaresa
Vi kom iväg vid 10.30 och första stoppet blev Öresundsterminalen för att växla pengar
DIGITAL CAMERA

Vi åkte över Öresundsbron och över Själland till Stora Bält där vi tog en väl förtjänt fika vid brofästet

När vi kom över körde vi mot Citty i Flensburg där vi skulle bunkra lite. oj vilket köpcentrum. Där kunde Karin med sitt svarta bälte i shopping tillbringat hur många timmar som helst. Som tur var så hade vi hundarna i bilen som pockade på uppmärksamhet. Det slutliga målet för dagen var Schachtholms ställplats nära Rendsburg

Den ligger vid Östersjökanalen och ingen service mer än vatten o tömning men ganska stora fartyg passerade 50 meter ifrån oss

Det kom en luftfarkost också

20140615

Efter att ha ätit tidig frukost med härlig utsikt över kanalen så fortsatte vi färden på smala landsvägar då ”greta” var inställd på att undvika motorväg. Vi åkte färja över Elbe från Glückstad till Wischhafen. Det var inte mycket vatten i floden då det var ebb. Efter att ha tankat på en söndagsöppen mack som även tog Visakort körde vi in i Holland där vi hamnade i Harlingen och tog in på camping

20140616

Här stannade vi 2 nätter så bilen fick vila lite, vi tog en promenad in till staden och där fanns massor med gamla segelskutor.

20140617

Startade dagen med att köra via motorvägsbanken och dess slussar där vi hade Nordsjön på ena sidan och innanhav på andra sidan.

DIGITAL CAMERA

Vi körde även ut till Zandvoort för ett nostalgibesök, det är 34 år sedan vi besökte orten men då på cykelsemester

Efter detta lilla stopp blev det till att läsa både karta o anteckningar och kolla på gps-én, Runt Amsterdam gick bra med det gick värre med Rotterdam. Mycket vägarbete med omledning av körväg och en hel del rondeller som ställde till det. Vi stannade på quickstop på en minicamping i Groede

20140618

Körde från Groede genom Belgien på lokalvägar på landsbygden. En del vägarbete så ”greta” fick läsa om ett par gånger men lugnt o metodiskt fixade vi det också. Hittade ett Lidl i Frankrike, det kändes tryggare med inköpen när man kände igen etiketten. Fick leta ställplats ett tag men hittade en i Gravlines utan service för 6 euro.

Här såg man verkligen skillnad på ebb och flod

En bild från varje sida av kanalen. Vi tog oss innanför stadsmuren och hittade ett trevligt litet centrum att strosa runt i Temperaturen har hittills varit bra för hundarna med moln och regn 15-19 grader.

20140619

Idag körde vi bara 28 km för att stanna i Calais. ”Greta” fick visa vägen idag och det gick bra förutom när vi skulle köra förbi avfarten till färjeläget till England och det var ett stillastående fordon mitt på motorvägen. Ur denna långtradare hoppar ett 20 tal afrikaner i övre tonåren som sprang runt på vallarna vid motorvägen, Lite otäckt var det allt. Vi stannade på ställplatsen i hamninloppet där båtarna till England passerade i strid ström.IMG_4888

Vi promenerade längs hela strandpromenaden och såg stranden med alla dess badhytter som såg likadana ut Det kom en dam och sålde jordgubbar på ställplatsen som var jättegoda. Man kunde även skymta Dovers vita klippor i bakgrundenIMG_4897

20140620 Idag är det midsommarafton och vi fortsätter vår färd i Frankrike där det nu blivit ett böljande landskap. Vid Etaples hittade vi en krigskyrkogård från 1:a och 2:a världskriget. Över 11 000 begravda soldater från olika länder.

Vi behövde fylla på kylskåpet idag och bekantade oss med Carrefour för första gången, lite spännande är det allt när man inte kan ett ord franska, köpte 6 flaskor vatten men var det med eller utan kolsyra?? Vi tog in på en stor ställplats i Le Crotoy,IMG_4948

Det var rena vilda western fransmän och fransyskor som munhöggs och uppställning i 3 led, tur man inte stod i mitten, då kom man inte därifrån Vi tog en promenad längs strandpromenaden och gick upp bland smågatorna, det fanns gott om fiskrestaurangerIMG_4936

Efter en vecka så kom Thomas på att man kanske skall ställa ”greta” på snabbaste vägen men undvika betalväg. Då slipper man köra in och vända på torget och ändå fick vi sen en hel del av landskapet och arkitekturen. Fransmännen har nog inte bestämt sig för vilken hustyp som gäller för det är väldigt varierande. Idag var det mest uppför och sedan nerför, inte visste vi att det var så kuperat i denna landsände, vi vet ju att det finns alper. Vi tog in på ställplatsen i Hornfleur, ganska stor men ordning o reda och 10 euro för allt.IMG_4956

Här stannade vi 2 nätter och när värmen börjat avta vid 17.00 tiden tog vi en 2 tim. promenad i staden som vi antar är ganska gammal om man tittar på husen. I ett av husen vårdade franska kvinnor skadade soldater från England, Canada, USA och de fria franska styrkornaIMG_4966

140622

Idag skulle debuten ske, ja vi vet att vi hoppat över vinterträningen men vi tyckte ändå att vi skulle testa att köra med hundarna i cykelkärran, det gick så där kan vi väl säga

Vi cyklade ut till mynningen av Seine 1,6 km och första slussen in till Horfleur

140623

Idag har vi känt historiens vingslag genom besök på museet med Pegasusbron.  Mycket intressant att se vilken teknik som fanns redan då.

Vi var även och tittade på platsen där engelsmännen landsteg,

Gold Beach

Vi besökte även en krigskyrkogård i Ranville

Vi körde vidare till Arromanches-Les-Bains där engelsmännen lämnat kvar den flytande hamnen dom bogserade över för att kunna ta iland material och förnödenheter

Där fanns även lite andra minnen får den tiden

I denna lilla hamnby fanns en ställplats nästan mitt i centrum, det fanns 1 plats kvar när vi kom och det var gratis att övernatta där.

20140624

Idag begav vi oss mot den amerikanska krigskyrkogården som var ett av målen vi hade. Den var otroligt välskött och här inträffade första incidenten, vi vet att man inte tar hundar med sig in på kyrkogårdar så även i Frankrike, när vi gick mot ingången ute på parkeringen råkade en av våra hundar kissa på stenarna och från ingenstans dök det upp en G4S-vakt och började skälla ut oss på franska när han var klar så sa Karin, Can you take it in English, då blev han ännu argare men vi förstod att hundarna inte var välkomna ens på parkeringen. Väl inne utan hundar så var det precis som i filmerna massor med vita alabasterkors, imponerade, precis som allt annat på denna plats.

Från denna plats körde vi ytterligare lite söderut till Beauvoir, där finns en ställplats som har allt en husbilägare önskar sig förutom toalett

20140625

Idag bestämde vi oss för att inte göra många knop, ligga i solen, äta och dricka lite gott, kolla lite på internet och en promenad med hundarna, med andra ord pausdag

20140626

Idag var det lite molnigt och vi hade bestämt oss för att promenera till Mont St. Michel, klostret som ligger på en klippa. Vi tog oss in på P-platsen och packade ryggsäcken. På väg ut till klippan ser vi en skylt om att hundar inte var välkomna. Om det var på ute på klippan eller på gratisbussen blev vi aldrig kloka på så vi beslutade oss för att vända och köra vidare för att spara 25 euro i parkeringsavgift

Vi körde norrut genom böljande landskap och hamnade på en ställplats vid Seine i La Mailleraye tror jag det hette. Ställplatsen låg precis på kanten av floden och vi kunde följa trafiken på Seine. Det regnade för första gången på oss denna dagIMG_5170

140627

Vi fortsatte norrut och lämnade Normandie och det böljande området i Frankrike. Vi körde de större vägarna förbi Le Havre och lät ”Greta” jobba i lugn o ro. Vi hamnade i Parisarnas semesterparadis, Le Touquet-Paris-Plage. Där samsades vi på ställplatsen med stora hästbilar innanför staketet och parkeringsvakterna kom med jämna mellanrum och kollade så man betalt. Vi tog en promenad ner till en småbåtshamn med ytterligare en ställplats, båtarna stod på sandbotten. Vi gick vidare genom byn och upp på gågatorna. Fast Karin har svart bälte i shopping så avstod hon från att handla då priserna inte var så lockande.

140628

Idag efter storstädning av köket tog vi oss ut på de stora vägarna förbi Calais och Dunkerque och i Antwerpen skulle dagens mål vara om inte ställplatsen/campingen var belamrad med 2-mans tält och festival i hela stan. Efter lite omplanering så bestämde vi oss för att köra en liten bit utanför Antwerpen med 10 platser och gratis. När vi kom dit var vi först och det gillar inte vi riktigt men det kom 2 husbilar till som Thomas ”pratade” med men vi blev inte kloka på om dom skulle övernatta eller bara turista. Vi bestämde oss för att köra vidare och hamnade i Etten-Leur längs en kanal, kändes betydligt tryggare med grannar och båtfolkIMG_5223

20140629

Vi startade dagen med en liten etapp till Almere-Haven i Holland, en småbåtshamn med ordning och reda. Solen tittade åter fram så det blev en promenad i byn men eftersom man inte fick ha hundar på gågatan återvände vi till husbilen och njöt av solen. Holland spelade fotboll på kvällen och att se deras glädje när Holland vann på straffar överträffade mycket. Här fanns allt inkl wifi till 12,50 euro

20140630

Nu är vi inne på tredje och sista vecka denna semesterperiod. Vi tog oss snabbt 18 mil norrut men befinner oss fortfarande i Holland. Vi hamnade en ställplats mellan 2 kanaler i Musselkanaal. Det var en liten stad med ganska många affärer, vi köpte råa korvar med bacon runt samt schnitzlar hos slaktaren. På Musselkanaalen fraktades torv förr i tidenIMG_5247

140701

Idag skulle man kunna tro att vi befann oss i Sverige. Regn och moln hela dagen och dagens etapp blev motorväg eftersom det var vägarbete på ett ställe så det var bara att vända tillbaka och ut på motorvägen. Vi hittade en enskilt belägen ställplats i Bremervörde och det fanns bara ett ekipage på plats när vi kom. Under tiden vi diskuterade om vi skulle stanna eller ej dök det upp ett par bilar till så vi beslöt oss för att stanna. Bonden körde gödsel och det luktade koskit och regnet smattrade mot taket, det var bara att gilla läget sova middag!! och läsa bok. Snitzlarna var supergoda tillsammans med kulpotatis i Omniaugnen

20140702

Dagens etapp kördes inte på motorväg, vi fick se tyskarnas ordning i trädgårdarna. Många blommor, rosor, hortensior och tuktade buskar. Thomas fick också lära sig att ”Greta” kan vägarna bättre än honom. Vi valde ställplatsen i Rendsburg. Den var väldigt nära centrum och till Karins förtjusning var det sommarrea. Här pratade vi svenska i stort sett för första gången under denna tripp. Vi mumsade också i oss korvarna från Holland, de var fyllda med purjolök, Mums

.IMG_5276

20140703

Dagens etapp var den kortaste, 38 km till Schleswig. Ställplatsen ligger vid Östersjön med utsikt över småbåtshamnen

Vaknade av att sommaren hade kommit till Tyskland, precis som utlovat. Vi började dagens etapp innan 10 för att köra till Calles och bunkra inför hemresan. Vi var i Danmark, vi kände igen både språket och musiken. På vägen hem åkte vi färjorna istället för Stora bältbron den första över till Fyn hade vi 45 min väntetid medan den andra från Langeland blev ungefär 2 min. Väluppfostrade hundar som vi har, kissar på kommando. Ställplatser är inte så lätt hitta i Danmark så vi tog in på camping nere vid sydkusten.

20140704 Sista dagen på rull.

DIGITAL CAMERA

Vi tog oss till en tillbehörsaffär i Köge och gjorde lite inköp till ”Lården” innan vi ställde kosan mot Öresundsbron. Detta var en tur som vi gärna gör om, allt har varit helt perfekt, inget planerat i förväg, tagit dagen som den kommit och bara tagit det lugnt, sett mycket, massor med intryck som man inte kan förmedla i skrift

Utresa

Hemresa

Lite tips till nästa gång:

Bajspåsar

Lexikon

Växel 1 o 2 euromynt, mer än det vi hade

Toa-medel då man fick göra både och vilket vi inte brukar

Litteratur:

Europa vägatlas, kör inte efter de vita vägarna

Camperstop Europa, här hittade vi de flesta ställplatserna

Förstaklassguideboken Frankrike

Samt uppdaterad GPS, HBK´s ställplatslista i pdf

Holländska Campercontakt, bra ställe att leta övernattningsplatser på

Vid rodret i ”Lården”: Thomas

Vid kartboken och kladdskrivaren: Karin

Våra fripassagerare: Fliza och Leia

Bilder finns här:  http://galleri.larsson-lindgren.se/#!album-22

2 reaktioner till “Europa 2014”