Europa 2015

Vi kom iväg på lördagsförmiddagen och som brukligt tog vi broarna till Danmark och i Danmark med första stop intill brofästet vid Stora Bältbron. Sedan fortsatte vi färden ner till Rendsburg och ställplatsen alldeles vid kanalen. Ganska stora båtar passerar utanför knuten.

Vi blev lite överraskade att det stod en precis likadan bil som vår egen så vi kände oss nästan tvungna att ställa upp sidan om

Dagen efter blev det en tur ner längs autobahn till nästa ställplats vi sett ut som ligger i Greven vid kanalen

Vi tog en promenad på kvällen runt hamnområdet och det kom ett par kanalbåtar

Vi beställde bröd till morgonen efter och det fick man hämta hos hamnkaptenen

Lite trevlig utsmyckning fanns utanför också

Samt en liten färjelinje som drevs med handkraft

Dagen efter gick turen till Luxemburg, fin ställplats och billig diesel. Under färden hit var autobahn avstängd för tung trafik i Köln så ”Greta” tog återigen, precis som förra året ut oss på en rejäl runda runt Köln, trots att vi körde efter en lastbil som det stod: Follow me, I use TomTom. Det blir Garmin nästa gång. Pust sa vi båda när vi kom ut ur den röran.

Vi ställde in Sully Sur Loire på gps´en dagen efter och in i Frankrike hamnade vi precis vid ett slott som hade en trevlig park att promenera i.

Inne i parken fanns även en grotta

Lite fräcka klippningar av buskar hittade vi också, ber om ursäkt för suddigt kort

Även resans första solnedgång bjöds det på här

Dagen efter drog vi vidare mot La Rochelle ute vid kusten och mot bättre vetande hamnade vi på camping, Bel air i La Flotte.

Hamnen var helt tom på vatten, och längre ut låg musselodlingarna

Längs huvudgatan stod ett monument, precis som i de flesta städer som hedrade lokalbefolkning som deltagit i båda krigen och stupat

Karin passade på att få lite bränna på kroppen

Här tog vi vår första vilodag och lät Lården vila. Köpte vad jag tror är spolarvätska, inte lätt när det inte står på skånska på förpackningen.  Här invigde vi nya grillen också, medtagna karrekotletter blev det

Vi körde vidare norrut till nästa ö, här fegade vi ur och lät bli att köra på banken som var öppen endast vid lågvatten, vi vände och körde runt om via bron 13 km extra men det var midsommarafton och sill o nypotatis på bordet

Vi tog en ganska lång promenad genom stan och ut på en pir denna afton när det svalnat så hundarna inte blir så trötta

Liten båtkyrkogård passerade vi under tiden

Häftiga konturer

Här stannade vi bara en natt och hade ställt in oss på en ställplats i en liten stad men det visade sig vara en camping, Ok vi tar nästa inne i ”city” , det var en vanlig parkering på en skola, här ställer vi oss inte sa vi i kör. Vi hamnade 35 km längre väster ut i Erdeven, en ställplats sidan om en camping som låg ibland sanddynernaIMG_6234

Var framme ganska tidigt så det blev lite slappande i solen på eftermiddagen

På vägen hit körde vi över en vad vi tror ganska nybyggd bro

Vi fortsatte vår tur till Plourazel dit vi kom lite efter lunch, strålande väder på eftermiddagen och på kvällen tog vi en promenad i omgivningarna. Ställplatsen här ligger i etager, och som lagom svensk ligger man i mitten

Vågorna rullade in mot den lilla stranden

Dagen efter tog vi en promenad längs den karja kustremsan

Härlig promenadstig längs kustremsan

Ganska mulet men på kvällen kom solen och det blev rusning ut på kullen för att fota solnedgången över atlanten

Efter en ”slappedag ” körde vi vidare mot Louannec, vi hamnade på en camping som tog ställplats avgift för husbilar 10 euro inkl ström, tömning, fyllning men tog 1,5 euro för hundarna

Bra plats med havsutsikt

En ren turistort med massor av restauranger och vi missade marknaden som varit på förmiddagen

En morgonbild som Karin tog när hon varit på runda med hundarna

I morgon kör vi norrut till Honfleur, favorit i repris. Karin var ute på vift, här fick hon en liten paus då bron var öppen

Denna gången kom hela tornet med på bild

Fliza attackerar fontänen

Liten skogsbrand mitt i stan

Mot nya mål med Sverige som slutstopp påbörjades från Hornfleur

Nästa ställe som vi sett ut att stanna var i Wervik, där halva staden var i Frankrike och den andra halvan i Belgien, ett riktigt blindskott, ställplatsen fanns inte längre, som alltid blir det lite stressigt inombords när sådant händer men bara att kolla efter ett annat ställe att stanna på, vi hittade en ställplats/tältplats i Leper men där var fullt pga någon festival av något slag, nu steg pulsen och i princip tog vi först bästa som gpsén föreslog, det var i Veurne Jachthaven, liten stad, liten ställplats. Vi stod ute med en liten kanal och bilen stack ut över 1 m i gatan

Det var ett fint ställe men trångt på gatan bakom bilen så vi körde redan innan 8 på morgonen dagen efter till Gledern i Tyskland, 3 länder på en förmiddag J. Här fanns en riktig bra ställplats och en promenad i staden en söndag blev billig. Men jag har tydligen en restaurang där nere

Efter er stund fann vi denna figur på ett torg, trevligt inslag

Härifrån blev det kurs i princip rakt norrut, Strucklingen heter denna by. Här fanns i princip inget mer än ett bageri och en livsmedelsaffär som vi inte besökte men vi tog en välbehövlig vilodag och då kom även den riktiga sommarvärmen

I morgon kör vi vidare norrut kanske mot Rendsburg,

Vi kom fram till ställplatsen i Schaktholm på eftermiddagen via 2 timmars kö i Wischafen för att ta färjan över Elbe.IMG_6361

Som vanligt får ”greta” spel när man åker båt

Sällskap på Elbe

Riktigt stora saker rör sig på den floden

Månen över Schackholm

Jag vet inte vad det heter så jag döpte den till ”späckhuggaren

Olika stora båtar på Kiel-kanalen

Vi stannade här 2 nätter. Från Schacktholm körde vi, via Scandinavian Park för lite shopping vidare till Korsör, ställplatsen ligger fint i småbåtshamnen och den har vi besökt förut

Sammanfattning av årets europaresa som blev ca 500 mil lång

2015

2 reaktioner till “Europa 2015”

1. Tack. Alltid lika roligt att följa med er på resorna. Tyvärr har vi ännu inte börjat med att lägga ut våra.
    Får se om vi kan komma igång med något denna gång..