Gamla och nya platser i Europa 2018

I år tänkte vi återuppleva turen från 2014 men med lite nya inslag och platser. Vi startade som vanligt med att köra till Korsör´s lustbåtshamn redan på fredagen och beställde pizza på restaurangen i hamnen
 Här passerar ett antal kryssningsbåtar

Dagen efter började resan på riktigt med siktet inställt på en ny ställplats för oss, Brokdorf som ligger längs Elbe 1 mil från Glückstad, där vi senare tog färjan över Elbe. Helt ok stoppställe för en natt, tyvärr ingen bild därifrån.

Efter nattvila så styrde vi kosan mot som vi tänkte Harlingen i Holland men där var fullt på ställplatsen i hamnen så vi körde vidare till en riktigt semesteranläggning där vi stod på Quick stop på deras parkering i Makkom. Vi tog en promenad på kvällen och trots blåste var det riktigt trevligt i omgivningarna.

Dagen efter bestämde vi oss för att äta frukost ute på motorvägsbanken mellan Nordsjön och IJsselmeer, det holländska innanhavet. Här överträffade Karin sig själv med att gå upp i utsiktstornet.

Efter en välförtjänt frukost startade vi färden mot Harelbeke i Belgien via slussarna på vägbanken

I Harelbeke har vi varit en gång tidigare, 5 euro inkl. all service.

Dagen efter styrde vi kosan mot ett av våra favoritställe Honfleur, här kan man strosa runt både i stad och park. Gamla bilder

Vi styrde kosan vidare till Quistreham, här finns en ställplats precis intill färjeläget till England och det fanns ett stort antal vad vi tror ensamkommande som gick runt lite varstans på det stället, inte riktigt kul. Det fanns lite att titta på alldeles intill denna plats, bla. en bunker från andra världskriget

Från Quistreham styrde vi mot Arromanche där vi också varit innan men inte på denna ställplats uppe på kullen

Man såg verkligen skillnad på ebb och flod

Från Arromanche körde vi till Grandcamp Maisy liten badort med fin ställplats

Som sig bör blev det även här en ”liten” stadsvandring

Vi hittade även ett litet minne från kriget

Hundarna var ganska trötta i värmen och efter promenaden

Här vände vi på årets resa, när man som vi inte vill köra så långt varje dag och vi skall ju hem också. Nästa ställe vi stannade på var Honorine des Pertes, en ställplats som låg längs vägen och det fanns inget speciellt i den byn

Dagen efter körde vi åter till Honfleur, kanonväder men på kvällen vällde dimman in

Vi stannade bara en natt här för att dagen efter körde vi till ett ställe som vi varit på tidigare, Veulette sur Mer, här ville Fliza känna på vattnet och fick med sig Karin en bit ut

Det är enorma krafter i vattnet så det går inte att bada för undervattenströmmarna är starka

Här stannade vi 2 dagar eftersom vädret var helt ok och jag gillar när brödbilen kommer på morgonen. Här ifrån åkte vi till Le Treport som vi besökt tidigare och det är ett mysigt ställe att strosa runt i. Karin spanar på lösa hundar och bergbanan som skall intas när inte hundarna är med oss längre på resorna